Exkurze na letišti 2019
Před vlastní exkurzí jsme zavítali na letištní vyhlídkovou terasu. Zde jsme měli přilétající i odlétající letadla jako na dlani, sledovali jsme starty i přistání letadel, ruch na letištní ploše, nebo příjezdy letadel k nástupním mostům.
Na prohlídku do neveřejných prostor letiště jsme museli projít přes bezpečnostní kontrolu. Autobusem jsme se vydali po letištní ploše. Měli jsme příležitost zahlédnout starty a přistání letadel přímo u dráhy, dostat se do těsné blízkosti samotných letadel, poznat pracovní zázemí mnoha zajímavých profesí a místa, kam se jako cestující běžně nedostaneme. Uviděli jsme provoz a shon na odbavovacích plochách, měli jsme možnost navštívit některé z letištních salonků a také nejmodernější stanici Záchranné a požární služby v České republice.
Průvodcem naší skupiny byl bývalý pilot českých aerolinií, který nám podrobně a zajímavě představoval letiště z té druhé strany.
Historie letiště se začala psát v roce 1929. Výstavba byla ukončena v roce 1937 a letiště bylo ihned zahraničními odborníky označeno za jedno z nejlepších v Evropě. Terminál Sever slouží k nákladní přepravě, na Terminálu Jih, jsou staré budovy, které doposud fungují, jedná se o Terminál T3 pro soukromé lety a Terminál T4, je určen VIP letům, letecké taxislužbě. Terminál T1 slouží k odbavování pro lety do oblastí mimo Schengenský prostor a Terminál T2 se využívá pro lety v rámci Schengenského prostoru.
Zasvěceně nám povídal o několika typech letadel např. o největším dopravním letadle na světě, od kterého jsme stáli pár metrů. Nejdelší dobu tento titul drželo letadlo Boening 747, ale o toto prvenství ho připravilo letadlo Airbus A380, které může pojmout až 850 cestujících. Letadlo obřích rozměrů na svých linkách provozuje letecká společnost Emirátes.
Další zajímavé letadlo společnosti Qatar Airways, která začala létat s tímto technicky nejpokročilejším letadlem na světě. Je vyrobeno z kompozitního materiálu, což umožňuje nižší spotřebu paliva a nižší uhlíkové emise. Tento stroj má být letadlo budoucnosti. Pětihvězdičkové aerolinie Qatar Airways létají z katarského Dauhá do Prahy a zpět jako každodenní přímá linka. Letadlo této společnosti dokonce vykonalo v dějinách letectví nejdelší let bez mezipřistání, který trval přes šestnáct hodin.
Jedna taková úsměvná situace (pro cestující ovšem ne), která se váže k tomuto letadlu. Stalo se to na povánoční lince ze Španělska do Kataru, zdržení trvalo šest hodin a způsobila je jediná myš. Hlodavec pronikl až na palubu letadla katarských aerolinek a stevardům a zaměstnancům letiště trvalo celých šest hodin, než ho dopadli a zlikvidovali. Boj to ovšem byl nerovný.
Ovšem také jsme se podívali na uzemněná, zatím nefunkční letadla Boening 737 MAX, které Evropská agentura pro bezpečnost letectví zakázala používat v evropském vzdušném prostoru. Společnost Boening plánuje novou verzi softwaru pro svá letadla a tvrdí, že z nich udělá nejbezpečnější stroje na nebi.
Za námi právě nabírá rychlost a připravuje se ke startu největší dopravní letadlo a odlétá do Dubaje. Rozhodně jsme se nenudili, sice občas bylo plačtivé počasí, ale musíme konstatovat, že náš průvodce byl na svém místě a zvládl i dotazy, kterých jsme neměli málo. Po skončení exkurze jsme odcházeli plni dojmů a spokojení.
Sdílet na facebook