Exkurze letiště 2024
Během měsíce května jsme navštívili Letiště Václava Havla, zajistili jsme si nabízenou exkurzi do míst, kam se jako běžní cestující nikdy nepodíváme. Chtěli jsme poznat pracovní zázemí zajímavých profesí, běžný provoz letiště, podívat se na shon v odbavovacích plochách, sledovat přistání a starty letadel. Naše prohlídka začínala na Terminálu 2, měli jsme trochu času, tak jsme ho využili sledováním letadel na terase. Tak, a potom ze všeho nejdřív nás „označkovali“, každý dostal barevný náramek se svým jménem, asi proto, abychom nebyli anonymní. Pak se nás ujala průvodkyně, se kterou jsme nachodili pár kilometrů po obou terminálech, ale také jsme si trochu zajezdili na jezdících chodnících.
O vybudování letiště začala tehdejší vláda uvažovat v roce 1929, dobu trvalo, než došlo k zahájení výstavby, která měla přispět ke snížení nezaměstnanosti v době tehdejší krize a za použití co nejmenšího podílu mechanizace. V roce 1937 byla výstavba ukončena a letiště bylo zahraničními odborníky označeno za jedno z nejlepších v Evropě. První letadlo, které přistálo na novém letišti na začátku dubna, byl stroj Douglas DC-2 na lince Piešťany – Zlín – Brno – Praha. Ještě ten den přistál na letišti první mezinárodní spoj Vídeň – Praha – Berlín.
Letiště má tři terminály, Terminál 1 slouží pro mezikontinentální lety jako Velká Británie, Irsko, Amerika, Afrika a Asie, z Terminálu 2 se uskutečňují lety v rámci schengenské dohody členských zemí EU, Terminál 3 zajišťuje soukromé lety, lety pro nákladní dopravu, také zde přistávají oficiální státní návštěvy. Naše průvodkyně nás nejprve provedla částí Terminálu 2, kde nás seznámila s procesem odbavení cestujících a jejich zavazadel u jednotlivých přepážek. Poukázala nám na rozdílnou bezpečnostní kontrolu mezi jednotlivými terminály.
Potom jsme odešli na Terminál 1 a pokračovali v prohlídce. Měli jsme štěstí, že jsme měli možnost projít se vnitřkem letištních salonků pro „VIP“ cestující, podívat se na servis, který v těchto saloncích je nabízen. Vlastně pokud si pořádně sáhnete do kapsy, tak v některém ze salonků můžete strávit dobu čekání na odlet letadla. V druhé části prohlídky, než jsme se vydali autobusem po ploše letiště, jsme museli projít bezpečnostní kontrolou, tak jako všichni cestující, do košíku odevzdat saka, bundy, kabelky, telefony apod., potom projít bezpečnostním rámem, a dokonce se našli i tací, kteří museli být prohledáni, a to díky kovovým sponám na pásku od kalhot. Autobusem jsme se podívali na letištní plochu, kde se odehrává odbavení letadel. Sledovali jsme starty a přistání letadel různých leteckých společností z bezprostřední blízkosti dráhy. Prohlídka vyhlídkovým autobusem zahrnovala návštěvu oblasti Jih, Sever a Cargo zóny. Za jízdy vyhlídkovým autobusem, jsme také viděli přistání Boeingu 777, který přiletěl přímo z Dubaje. Sledovali jsme jeho přistání u dráhy, navádění na stání a samotné odbavení po přistání, tedy veškeré úkony, které musí provést odpovědní pracovníci letiště, než je letadlo znovu připraveno k odletu.
Stáli jsme pouhých pár metrů od přistávací dráhy a letadla jsme viděli přímo na ranveji. Dál jsme pozorovali provoz na ploše, vzápětí přiletělo modré letadlo KLM Holandské letecké společnosti, na start se připravovalo letadlo České letecké společnosti Smartwings, v řadě čekalo letadlo Horwegian Norské letecké společnosti a Lufthansa Německé letecké společnosti. Bylo co obdivovat a možná si přát sami sebe v některém z letadel.
Údržbu a opravy letadel provádí společnost CAT, která zaměstnává velký tým kvalifikovaných techniků i inženýrů, kteří mají bohaté zkušenosti s hangárovou údržbou proudových letadel různých výrobců. Prostory na opravy se nachází přímo na Letišti Václava Havla. Ovšem některá letadla se pro svou velikost do hangáru nevejdou a tak jim „ocásky“ koukají ven.
Poznali jsme, jak funguje zázemí letiště, dozvěděli se další zajímavosti, a víte jak, nazývají pracovníci letiště cestující za teplem a slanou vodou – „koupáci“. Objevili jsme letištní svět z jiné perspektivy!
Sdílet na facebook