Datové schránky od 1.1.2023
V období od 1. ledna 2023 do konce března téhož roku vytvoří postupně stát schránku všem právnickým osobám.
Co je datová schránka?
- Datová schránka je virtuální elektronická schránka pro komunikaci s úřady, řadou firem i ostatními fyzickými osobami
Zřízení schránky bude zdarma
Vytvoření schránky se nedá zabránit
Datovou schránku nelze zrušit
- Pokud byste se někdy rozhodli, že už nechcete přijímat od úřadů zprávy do datovky, musíte si ji tzv. znepřístupnit
O založení datové schránky budete informováni doporučeným dopisem
- Na Czech pointu ověří vaší totožnost a vydají vám jméno a heslo pro první přihlášení
- Při prvním přihlášení si zadáte nové heslo
- Nastavíte neměnění hesla (jinak se po 90 dnech musí obnovovat)
Povinnosti a na co si dát pozor
-
Úřady budou komunikovat výhradně jejím prostřednictvím. Je tedy nutné si ji pravidelně kontrolovat.
-
Datové zprávy se ve schránce uchovávají po dobu 90 dnů. Pokud jde o důležité dokumenty, určitě si je z datové schránku zálohujte do počítače.
-
Zpráva v datové schránce se považuje za doručenou okamžikem, kdy se uživatel s oprávněním číst zprávu přihlásí k datové schránce (tedy ještě aniž by datovou zprávu otevřel).
-
Pokud se tak nestane, je zpráva považována za doručenou desátým dnem po dodání zprávy do datové schránky (tzv. doručení fikcí – pokud odesílatel nezakázal doručení tímto způsobem).
-
Pozor – to znamená, že z právního hlediska se na datovou zprávu doručenou fikcí pohlíží jako na doručenou, i když jste ji vůbec neotevřeli.
-
Pokud zapomenete heslo, na Czech Pointu vystaví nové přístupové údaje za poplatek 200,- Kč.
-
Při prvním otevření se nastaví emailová adresa, na kterou bude chodit informace o zprávě v datové schránce, nastavíte si vlastní heslo.
Sdílet na facebook